Actuele CO₂-emissiefactoren
De Milieubarometer rekent met actuele CO₂-emissiefactoren je CO₂-footprint. Zo heb je als gebruiker altijd een betrouwbare basis voor je certificatie en standaarden.

Werkwijze CO₂-equivalenten
De eenheden die je invult in de Milieubarometer (zoals kWh) worden met CO₂-emissiefactoren omgerekend naar CO₂-equivalenten. Deze CO₂-factoren zijn landelijk bepaald en vastgesteld. Alle CO₂-footprint-rapporten hebben hierdoor dezelfde, wetenschappelijk onderbouwde, basis. De CO₂-emissiefactoren sluiten aan bij de eisen van de CO2-Prestatieladder en het GHG-protocol.
Lijst met actuele CO₂-factoren
Wil je weten met welke factoren de Milieubarometer rekent? De lijst met alle actuele factoren van dit jaar vind je hieronder. Deze waardes worden nu in de Milieubarometer gebruikt voor het berekenen van de CO₂-footprints.
Factoren uit voorgaande jaren zijn ook nog steeds in gebruik. Als je nu een CO₂-voetafdruk over 2023 berekent, dan worden de CO₂-factoren uit 2023 gebruikt.
Expertise in emissiefactoren
Ieder jaar worden de lijst emissiefactoren geactualiseerd op www.CO2emissiefactoren.nl. Dit wordt gedaan door een breed panel van experts in samenwerking met de Rijksoverheid. Stichting Stimular is hier onderdeel van. Onze adviseurs hebben grondige kennis van CO₂-emissies en reële omrekenfactoren. Deze kennis zie je terug in de Milieubarometer en al onze adviezen.
Zelf aan de slag?
Wil je de CO₂-footprint van je organisatie berekenen? Dat kan met de Milieubarometer. Lees meer over CO2 footprint berekenen.
Wijzigingen van de CO2-factoren
In de lijst hieronder staan alle wijzigingen in CO2 factoren sinds 2015:
datum | thema | milieu-item | oude waarde |
nieuwe waarde |
eenheid | jaren |
2025 | ||||||
ENERGIE | ||||||
20 feb | Elektriciteit | Gridmix | 0,328 | 0,268 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Elektriciteit | Location-based | 0,328 | 0,268 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Elektriciteit | Grijze stroom | 0,536 | 0,497 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Brandstof & Warmte | Warmtenet | 25,05 | 38,43 | kg/GJ | 2025 => |
20 feb | Brandstof & Warmte | Restwarmte | 8,8 | 11,3 | kg/GJ | 2025 => |
VERVOER | BRANDSTOFFEN | |||||
20 feb | Vervoer | Diesel | 3,256 | 3,251 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Benzine | 2,821 | 2,797 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | GTL | 3,268 | 3,263 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Kerosine | 3,203 | 3,228 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Mengsmering | 2,982 | 3,001 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Waterstof groen | 1,14 | 1,08 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Vervoer | HVO | 0,347 | 0,441 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Bioethanol | 0,928 | 0,830 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Schone benzine | 0,928 | 0,830 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | LPG | 1,802 | 1,792 | kg/l | 2025 => |
20 feb | Vervoer | CNG | 2,608 | 2,831 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Vervoer | BioCNG | 1,024 | 0,794 | kg/kg | 2025 => |
VERVOER | PASSAGIERSKM | kg/pkm | ||||
20 feb | Vervoer | Openbaar Vervoer | 0,02 | 0,014 | kg/pkm | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Trein internationaal | 0,017 | 0,014 | kg/pkm | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Bus | 0,109 | 0,092 | kg/pkm | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Bus+Tram+Metro | 0,075 | 0,056 | kg/pkm | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Taxi | 0,0772 | 0,0764 | kg/pkm | 2025 => |
VERVOER | KILOMETER | kg/km | ||||
20 feb | Vervoer | Taxi | 0,229 | 0,226 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Minibus 8p | 0,287 | 0,271 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Brommer | 0,08 | 0,076 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Brommer-elektrisch | 0,0158 | 0,013 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Motor | 0,146 | 0,147 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Auto-gemiddeld | 0,193 | 0,191 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Auto-Benzine | 0,204 | 0,195 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Auto-LPG | 0,152 | 0,181 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Auto-Hybride | 0,134 | 0,183 | kg/km | 2025 => |
20 feb | Vervoer | Auto-Elektrisch | 0,067 | 0,062 | kg/km | 2025 => |
EMISSIES | ||||||
20 feb | Emissies | SF6 | 23500 | 24300 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | Methaan | 28 | 27,9 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | N2O (lachgas) | 265 | 273 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R125 | 3170 | 3740 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R134a | 1300 | 1530 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R143a | 4800 | 5810 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R22 | 1760 | 1960 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R23 | 12400 | 14600 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R245fa | 858 | 962 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R290 | 3 | 20 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R32 | 677 | 771 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R404a | 3943 | 4728 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R407a | 1923 | 2262 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R407c | 1624 | 1908 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R407f | 1674 | 1965 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R410a | 1924 | 2256 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R417a | 2127 | 2508 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R422d | 2473 | 2917 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R438a | 2058 | 2425 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R448a | 1273 | 1494 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R449a | 1282 | 1505 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R450a | 547 | 643 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R452a | 1945 | 2292 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R452b | 676 | 779 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R507 | 3985 | 4775 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R513a | 573 | 673 | kg/kg | 2025 => |
20 feb | Emissies | R600 | 3 | 4 | kg/kg | 2025 => |
2024 | ||||||
19 apr | Emissies | R1234xf | nieuw | 1 | kg/kg | Alle jaren |
19 feb | Brandstof en warmte | Koude uit externe WKO | 23,3 | 11,5 | kg/GJ | <= 2019 |
19 feb | Brandstof en warmte | Koude uit externe WKO | 26,8 | 13,2 | kg/GJ | 2020-21 |
19 feb | Brandstof en warmte | Koude uit externe WKO | 24,1 | 11,9 | kg/GJ | 2022 |
19 feb | Brandstof en warmte | Koude uit externe WKO | 19,0 | 9,4 | kg/GJ | 2023 |
5 feb | Brandstof en warmte | Koude uit externe WKO | 14,1114 | 9,1111 | kg/GJ | 2024 => |
5 feb | Brandstof en warmte | Warmte uit externe WKO | 19,0232 | 18,5185 | kg/GJ | 2024 => |
5 feb | Brandstof en warmte | Aardgas | 2,079 | 2,134 | kg/m3 | 2024 => |
5 feb | Brandstof en warmte | Warmte uit warmtenet | 25,3748 | 25,0500 | kg/GJ | 2024 => |
5 feb | Elektriciteit | Grijze stroom | 0,456 | 0,536 | kg/kWh | 2024 => |
5 feb | Elektriciteit | Marktmix | 0,337 | 0,328 | kg/kWh | 2024 => |
5 feb | Elektriciteit | Groene stroom uit biomassa | 0,044 | 0,071 | kg/kWh | 2024 => |
5 feb | Vervoer | Elektrische voertuigen (grijs) | 0,456 | 0,536 | kg/kWh | 2024 => |
5 feb | Vervoer | Elektrische voertuigen (marktmix) | 0,337 | 0,328 | kg/kWh | 2024 => |
5 feb | Vervoer | Elektrische auto (km) | 0,069 | 0,067 | kg/km | 2024 => |
5 feb | Vervoer | Hybride auto (km) | 0,137 | 0,134 | kg/km | 2024 => |
2023 | ||||||
30 okt | Emissies | R23 | 14800 | 12400 | kg/kg | Alle jaren |
3 apr | Mob werktuigen | Elektriciteit | 0 | 456 | kg/kWh | 2023 => |
3 apr | Mob werktuigen | Elektriciteit | 0 | 523 | kg/kWh | 2022 |
3 apr | Mob werktuigen | Elektriciteit | 0 | 556 | kg/kWh | 2020-21 |
3 apr | Mob werktuigen | Elektriciteit | 0 | 649 | kg/kWh | 2018-19 |
3 apr | Mob werktuigen | Elektriciteit | 0 | 526 | kg/kWh | <= 2017 |
28 mrt | Emissies | Sevofluraan | 130 | 195 | kg/kg | Alle jaren |
28 mrt | Emissies | Isofluraan | 510 | 539 | kg/kg | Alle jaren |
28 mrt | Emissies | Sevofluraan | 2540 | 2590 | kg/kg | Alle jaren |
27 jan | Elektriciteit | Grijze stroom | 0.523 | 0.456 | kg/kWh | 2023 => |
27 jan | Elektriciteit | waarvan groene stroom | -0.523 | -0.456 | kg/kWh | 2023 => |
27 jan | Elektriciteit | waarvan groen uit biomassa | 0.481 | 0.412 | kg/kWh | 2023 => |
27 jan | Elektriciteit | Marktmix | 0.427 | 0.337 | kg/kWh | 2023 => |
27 jan | Brandstof & Warmte | Aardgas | 2.085 | 2.079 | kg/m3 | 2023 => |
27 jan | Brandstof & Warmte | Warmte uit warmtenet | 26.8 | 25.4 | kg/GJ | 2023 => |
27 jan | Brandstof & Warmte | Warmte uit externe WKO | 24.1 | 19.0 | kg/GJ | 2023 => |
27 jan | Brandstof & Warmte | Koude uit externe WKO | 24.1 | 19.0 | kg/GJ | 2023 => |
27 jan | Brandstof & Warmte | Waterstof (groen) voor warmte | 1.09 | 1.14 | kg/kg | 2023 => |
Vervoer | kilometers | |||||
27 jan | Vervoer | Openbaar vervoer | 0.015 | 0,020 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Trein | 0.0020 | 0,0030 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Trein internationaal | 0.026 | 0,017 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Bus | 0.103 | 0,109 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Bus + tram + metro | 0.071 | 0,075 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Touringcar | 0.033 | 0,019 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Motor | 0,137 | 0,146 | kg CO2/km | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Bromfiets/scooter | 0,0528 | 0,0802 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Elektrische fiets | 0,006 | 0,003 | kg CO2/pkm | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Taxibus (pers.km) | 0,0282 | 0,0287 | kg CO2/pkm | 2023 => |
Vervoer | Brandstoffen | |||||
21 jan | Vervoer | Elektrische voertuigen (grijs) | 0.523 | 0.456 | kg/kWh | 2023 => |
21 jan | Vervoer | Elektrische voertuigen (marktmix) | 0.427 | 0.337 | kg/kWh | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Benzine | 2,784 | 2,821 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Schone benzine | 3,032 | 3,073 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | E85 (bio-ethanol) | 0,876 | 0,928 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Diesel | 3,262 | 3,256 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | HVO Biodiesel | 0,314 | 0,347 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Diesel in HVO-diesel mix | 3,437 | 3,468 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | GTL | 3,274 | 3,268 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Mengsmering | 2,944 | 2,982 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | LPG | 1,798 | 1,802 | kg CO2/liter | 2023 => |
27 jan | Vervoer | CNG | 2,633 | 2,608 | kg CO2/kg | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Bio-CNG | 1,049 | 1,024 | kg CO2/kg | 2023 => |
27 jan | Vervoer | Steenkool voor stoomtrein | 2.327 | 2,308 | kg CO2/kg | 2023 => |
2022 | ||||||
29 apr | Elektriciteit | Teruggeleverde stroom (uit PV of Wind) | -0.523 | 0 | kg/kWh | alle jaren |
21 jan | Elektriciteit | Grijze stroom | 0.556 | 0.523 | kg/kWh | 2022 => |
21 jan | Elektriciteit | waarvan groene stroom | -0.556 | -0.523 | kg/kWh | 2022 => |
21 jan | Elektriciteit | waarvan groen uit biomassa | -0.481 | -0.479 | kg/kWh | 2022 => |
21 jan | Brandstof & Warmte | Aardgas | 1.884 | 2.085 | kg/m3 | 2022 => |
21 jan | Brandstof & Warmte | Warmte uit warmtenet | 36.0 | 26.8 | kg/GJ | 2022 => |
21 jan | Brandstof & Warmte | Warmte uit externe WKO | 26.8 | 24.1 | kg/GJ | 2022 => |
21 jan | Brandstof & Warmte | Koude uit externe WKO | 26.8 | 24.1 | kg/GJ | 2022 => |
21 jan | Brandstof & Warmte | Waarvan groengasmix (VertiCer) | -1.161 | -1.362 | kg/m3 gas | 2022 => |
21 jan | Brandstof & Warmte | Waarvan groengas (mest co-vergisting) | -0.845 | -1.046 | kg/m3 gas | 2022 => |
21 jan | Brandstof & Warmte | Waarvan groengasmix (GFT vergisting) | -1.423 | -1.624 | kg/m3 gas | 2022 => |
21 jan | Vervoer | Elektrische voertuigen (grijs) | 0.556 | 0.523 | kg/kWh | 2022 => |
21 jan | Vervoer | Elektrische voertuigen (marktmix) | 0.475 | 0.427 | kg/kWh | 2022 => |
21 jan | Vervoer | waarvan op groene stroom | -0.556 | -0.523 | kg/kWh | 2022 => |
21 jan | Vervoer | Vliegtuig (<700km) | 0.297 | 0.234 | kg/pkm | 2022 => |
21 jan | Vervoer | Vliegtuig (700km-2500km) | 0.2 | 0.172 | kg/pkm | 2022 => |
21 jan | Vervoer | Vliegtuig (>2500km) | 0.147 | 0.157 | kg/pkm | 2022 => |
21 jan | Vervoer | Personenwagen in km | 0.195 | 0.193 | kg/km | 2022 => |
21 jan | Bezoekersverkeer | Taxi | 0.078 | 0.0772 | kg/pkm | 2022 => |
21 jan | Personenvervoer | Stoomtrein | 2.368 | 2.327 | kg/kg kolen | 2022 => |
2021 | ||||||
1 juli | Vervoer | Openbaar vervoer | 0.06 | 0,036 | kg CO2/km | 2017 |
1 juli | Vervoer | Trein | 0.006 | 0,039 | kg CO2/km | 1990-2016 |
1 juli | Vervoer | Metro en lightrail | 0.074 | 0,095 | kg CO2/km | 1990-2016 |
1 juli | Vervoer | Tram | 0.066 | 0,084 | kg CO2/km | 1990-2016 |
11 feb | Vervoer | Taxibus (pers.km) | 0,0581 | 0,0564 | kg CO2/km | 2021 => |
11 feb | Vervoer | Goederentrein (bulk) | 0,0116 | 0,0110 | kg CO2/tonkm | 2021 => |
11 feb | Vervoer | Goederentrein (containers) | 0,395 | 0,376 | kg CO2/containerkm | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Uitbesteed wegtransport | 0,171 | 0,172 | kg CO2/tonkm | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Uitbesteed wegtransport | 2,142 | 2,539 | kg CO2/containerkm | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Uitbesteed wegtransport | 0,0379 | 0,0375 | kg CO2/palletplaatskm | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Uitbesteed wegtransport | 0,379 | 0,353 | kg CO2/pakket | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Snel-/koeriersdienst bestelwagen | 0,581 | 0,564 | kg CO2/stuk | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Snel-/koeriersdienst vrachtwagen | 1,515 | 0,762 | kg CO2/stuk | Alle jaren |
29 jan | Vervoer | Kleine vrachtwagen | 0,402 | 0,380 | kg CO2/km | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Middelgrote vrachtwagen | 0,758 | 0,749 | kg CO2/km | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Grote vrachtwagen | 1,101 | 0,997 | kg CO2/km | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Mengsmering | 2,944 | 2,992 | kg CO2/kg | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Waterstof (grijs) | 12 | 12,516 | kg CO2/kg | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Waterstof (groen) | 0,76 | 1,092 | kg CO2/kg | 2021 => |
29 jan | Vervoer | Schone benzine | 2,788 | 3,032 | kg CO2/liter | 2021 => |
29 jan | Vervoer | GTL | 3,101 | 3,274 | kg CO2/liter | 2021 => |
29 jan | Goederenvervoer | Bestelwagen in km | 0,291 | 0,282 | kg CO2/kg | 2021 => |
29 jan | Goederenvervoer | Binnenvaart bulk | 0,0295 | 0,031 | kg CO2/tonkm | 2021 => |
29 jan | Goederenvervoer | Binnenvaart containers | 0,714 | 0,672 | kg CO2/cont.km | 2021 => |
29 jan | Goederenvervoer | Zeevaart bulk | 0,015 | 0,007 | kg CO2/tonkm | 2021 => |
29 jan | Goederenvervoer | Zeevaart containers | 0,441 | 0,252 | kg CO2/cont.km | 2021 => |
29 jan | Goederenvervoer | Vrachtvliegtuig | 1,04 | 0,55 | kg CO2/tonkm | 2021 => |
27 jan | Vervoer | Bio-CNG | 1,039 | 1,049 | kg CO2/kg | 2021 => |
27 jan | Vervoer | Bio-ethanol | 1,083 | 0,876 | kg CO2/liter | 2021 => |
26 jan | Elektriciteit | Dieselaggregaat | conform | (bio)diesel | kg CO2/liter | 2021 => |
26 jan | Vervoer en brandstof | HVO biodiesel | 0,345 | 0,314 | kg CO2/liter | 2021 => |
26 jan | Vervoer | Openbaar vervoer | 0,036 | 0,015 | kg CO2/pers.km | 2021 => |
26 jan | Vervoer | Trein | 0,006 | 0 | kg CO2/pers.km | 2021 => |
26 jan | Vervoer | Metro | 0,074 | 0 | kg CO2/pers.km | 2021 => |
26 jan | Vervoer | Tram | 0,066 | 0 | kg CO2/pers.km | 2021 => |
26 jan | Vervoer | Bus | 0,14 | 0,103 | kg CO2/pers.km | 2021 => |
26 jan | Vervoer | Kerosine | 2,843 | 3,202 | kg CO2/kg | 2015 => |
26 jan | Vervoer | CNG | 2,728 | 2,633 | kg CO2/kg | 2015 => |
26 jan | Vervoer | LPG | 1,806 | 1,798 | kg CO2/liter | 2015 => |
26 jan | Vervoer | Benzine | 2,884 | 2,784 | kg CO2/liter | 2020 => |
26 jan | Vervoer | Benzine | 2,74 | 2,884 | kg CO2/liter | 2015 – 2019 |
26 jan | Vervoer | Diesel | 3,309 | 3,262 | kg CO2/liter | 2020 => |
26 jan | Vervoer | Diesel | 3,23 | 3,309 | kg CO2/liter | 2015 – 2019 |
22 jan | Emissies | Methaan | 25 | 28 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | N2O (lachgas) | 298 | 265 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Zwavel Hexafluoride (SF6) | 22800 | 23500 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R125 | 3500 | 3170 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R134a | 1430 | 1300 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R143a | 4470 | 4800 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R22 (=HCFK) | 1810 | 1760 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R32 | 675 | 677 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R404a | 3922 | 3943 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R407A | 2107 | 1923 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R407c | 1774 | 1624 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R410a | 2088 | 1924 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R417a | 2346 | 2127 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R422d | 2729 | 2473 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R448a | 1387 | 1273 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R449a | 1397 | 1282 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R450a | 601 | 547 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R452b | 698 | 676 | kg CO2/kg | 2021 en => |
22 jan | Emissies | Koudemiddel – R513a | 631 | 573 | kg CO2/kg | 2021 en => |
2020 | ||||||
26 jan | Bezoekersverkeer | Taxi | 0,0879 | 0,0780 | kg CO2/km | 2020 en => |
26 jan | Zakelijk vervoer | Waterstof (groen) | 0,840 | 0,760 | kg CO2/kg | alle |
26 jan | Personenvervoer | Steenkool stoomtrein | 2,339 | 2,368 | kg CO2/kg | 2020 en => |
24 jan | Vervoer | Personenwagen (km) | 0,2196 | 0,195 | kg CO2/km | 2020 en => |
24 jan | Vervoer | Taxi | 0.087848 | 0,0780 | kg CO2/km | 2020 en => |
24 jan | Brandstof | Aardgas | 1,890 | 1,884 | kg CO2/m3 gas-eq | 2020 en => |
24 jan | Brandstof | Groengasmix (VertiCer) | 0,757 | 0,723 | kg CO2/m3 gas-eq | 2020 en => |
24 jan | Brandstof | Groengas mest-/covergisting | 1,261 | 1,039 | kg CO2/gas eq | 2020 en => |
24 jan | Brandstof | Warmte en koude uit externe WKO | 23,3 | 26,8 | kg CO2/GJ | 2020 en => |
24 jan | Elektriciteit | Grijze stroom | 0,649 | 0,556 | kg CO2/kWh | 2020 en => |
24 jan | Elektriciteit | Marktmix stroom | 0,413 | 0,475 | kg CO2/kWh | 2018 en => |
2019 | ||||||
7 feb | Brandstof | Bio-olie (uit afvalolie) voor WKK | 3,46 | 0,345 | kg CO2/liter | alle |
31 jan | Zakelijk verkeer | Personenwagens waterstof (grijs) | 12,53 | 12,00 | kg CO2/kg | 2019 en => |
31 jan | Zakelijk verkeer | Bestelwagens waterstof (grijs) | 12,53 | 12,00 | kg CO2/kg | 2019 en => |
31 jan | Brandstof | Steenkool voor stoomtrein | 2,339 | 2,368 | kg CO2/kg | 2019 en => |
28 jan | Brandstof | Houtmot/pellets uit eigen afval | 0 | 0,0072 | kg CO2/kg | alle |
2018 | ||||||
11 jan | Elektriciteit | Grijze stroom | 0,526 | 0,649 | kg CO2/kWh | 2018 en => |
11 jan | Elektriciteit | Groene stroom uit biomassa | 0,189 | 0,075 | kg CO2/kWh | 2018 en => |
11 jan | Zakelijk verkeer | Openbaar vervoer | 0,061 | 0,036 | kg CO2/reiskm | 2018 en => |
11 jan | Zakelijk verkeer | Waterstof | 1,20 | 12,53 | kg CO2/kg H2 | alle |
2017 | ||||||
20 jan | Bezoekersverkeer | Pendelbus (km) | 0,297 | 0,291 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Brandstof & warmte | Aardgas | 1,884 | 1,887 | kg CO2/km | 2016 |
20 jan | Brandstof & warmte | Aardgas | 1,884 | 1,890 | kg CO2/km | 2017 en => |
20 jan | Goederenvervoer | Bestelwagen (km) | 0,297 | 0,291 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | kleine vrachtwagen (km) | 0,428 | 0,402 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | middelgrote vrachtwagen (km) | 0,836 | 0,758 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Grote vrachtwagen (km) | 1,022 | 1,101 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Uitbesteed wegtransport (ton km) | 0,155 | 0,171 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Uitbesteed wegtransport (container km) | 0,984 | 2,142 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Uitbesteed wegtransport (palletplaats km) | 0,055 | 0,038 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Uitbesteed wegtransport (pakket) | 0,384 | 0,379 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Snel-/koerierdienst met bestelwagen (km) | 0,404 | 0,581 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Snel-/koerierdienst met vrachtwagen (km) | 1.536 | 1.515 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Binnenvaart bulk (ton km) | 0.060 | 0,030 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Binnenvaart containers (container km) | 0.750 | 0,714 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Zeevaart bulk (ton km) | 0.030 | 0,015 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Zeevaart containers (container km) | 0.230 | 0,441 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Goederentrein bulk (ton km) | 0.027 | 0,012 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Goederenvervoer | Goederentrein containers (container km) | 0.220 | 0,395 | kg CO2/km | alle |
20 jan | woon-werkverkeer | bedrijfswagen/bestelbus (voertuig km) | 0.297 | 0,291 | kg CO2/km | alle |
20 jan | Zakelijk vervoer | Bestelwagen in km | 0,297 | 0,291 | kg CO2/km | alle |
2016 | ||||||
19 mei | Brandstof & warmte | Warmte (uit STEG) | 20 | 36 | kg CO2/GJ | alle |
19 mei | Brandstof & warmte | Warmte uit een AVI | nieuw | 26,5 | kg CO2/GJ | alle |
19 mei | Brandstof & warmte | Warmte uit Geothermie | nieuw | 25,1 | kg CO2/GJ | alle |
19 mei | Brandstof & warmte | Restwarmte uit netwerk | nieuw | 21,5 | kg CO2/GJ | alle |
19 mei | Brandstof & warmte | Restwarmte zonder bijstook | nieuw | 8,8 | kg CO2/GJ | alle |
19 mei | Brandstof & warmte | Warmte uit Bio-WKK | nieuw | 25,8 | kg CO2/GJ | alle |
12 mei | Personenvervoer | Steenkool voor stoomtrein | nieuw | 2,34 | kg CO2/kg | alle |
11 mei | Zakelijk verkeer | Openbaar Vervoer | scope 2 | scope 3 | nvt | alle |
2015 | ||||||
sept | Goederenvervoer | Vrachtwagen op CNG | nieuw | 0,312 | kg CO2/kg | alle |
juni | Brandstof & warmte | Aardgas | 1,886 | 1,884 | kg CO2/kg | 2015 en => |
juni | Goederenvervoer | Stookolie binnenvaart | 2,65 | 3,185 | kg CO2/kg | alle |
maart | Brandstof & warmte | Acetyleen | nieuw | 4,40 | kg CO2/kg | alle |
Starten met Milieubarometer
Gelijk aan de slag? Dat kan. Sluit vandaag nog een abonnement af en start met het invullen van je gegevens.

Veelgestelde vragen
Op zoek naar een antwoord, en staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan eens op onze FAQ overzichtspagina.
-
-
Ja, de gegevens die uit de Milieubarometer komen kan je gebruiken in de CSRD rapportage.
-
-
Belangrijke voordelen van de Milieubarometer zijn:
- Je kunt de CO₂-uitstoot van meerdere jaren vergelijken.
- Je kunt gegevens corrigeren en aanvullen (in de praktijk zijn die niet in één keer compleet). Bij een gratis tool moet je alles opnieuw invullen.
- Je kunt ook afval en waterverbruik registreren. Dat is voor veel bedrijven interessant dat dat bij elkaar in één systeem zit.