Jaarlijkse update CO2-factoren 2025
Alle wijzigingen in de CO₂-factoren zijn pas vanaf 2025 van kracht en vragen dus niet om herberekening van voorgaande jaren. De actualisatie is in lijn met de regels voor gebruik van CO₂-factoren voor de CO₂-Prestatieladder.
De belangrijkste actualisaties 2025
Hieronder de lijst met belangrijkste wijzigingen: alle factoren die meer dan 5% zijn gewijzigd plus de wijziging in aardgas (omdat dit veel gebruikt wordt).
- Stroom
- Grijze stroom: -7%
- Marktmix stroom: -18%
- Biomassa stroom: -8%
- Brandstof en Warmte
- Warmte uit warmtenet: +53%
- Warmte en koude uit externe WKO (marktmix) -18%
- Emissies van koudemiddelen
- Meeste koudemiddelen +15% tot +18%
- Koudemiddelen uitschieters van +11% (R22) tot +33% (R600)
- Vervoer
- Bio-CNG (kg): -22%
- Bioethanol (liter): -11%
- HVO (liter): +27%
- Openbaar vervoer (pkm): -30%
- Bus+tram+metro (pkm): -25%
- Bus (pkm): -16%
- LPG personenauto(km): +19%
- Elektrisch vervoer (km): -7% (grijs) -18% (gridmix)
- Hybride personenauto (km): +37%
Effect op CO₂-footprint
Bovenstaande wijzigingen pas zichtbaar in footprints over 2025. Als je een footprint over 2024 maakt en de verschillen met 2023 en vorige jaren wil analyseren is deze update niet relevant. Je hebt dan vooral te maken met de wijzigingen in de factoren die begin 2024 zijn doorgevoerd met een geldigheid vanaf 2024.
Hier lees je het nieuwsbericht over de belangrijkste wijzigingen in de CO₂-factoren van 2024.
En dit zijn onze tips voor het omgaan met gewijzigde CO₂-factoren.
Toelichting op de wijzigingen CO2 factoren
Elektriciteit
De emissiefactoren voor stroom zijn geactualiseerd op basis van de (continu) wijzigende samenstelling van de elektriciteitsmix en de toename van het aandeel groene stroom. Voor Grijze stroom (dus zonder de invloed van groene stroom) is er een daling van 7%. Voor de gridmix (gemiddelde stroom in Nederland) is de CO₂-factor 18% gedaald. Dit komt door een toename in de hoeveelheid groene stroom en doordat het grijze gedeelte van de gridmix een lagere CO₂-uitstoot heeft.
Warmte en koudelevering
De emissiefactor voor warmtelevering is met 53% gestegen. Deze grote stijging komt voornamelijk door calamiteiten bij enkele grote warmtenetten, waardoor ze minder duurzame bronnen konden gebruiken en meer aardgas nodig hadden voor warmteproductie. De verwachting is dat dit cijfer in de komende jaren weer zal dalen.
De CO₂-factor van koude en warmte uit een extern WKO systeem wordt bepaald door de stroom (marktmix of groene) die gebruikt wordt door de leverancier. Bij marktmix stroom daalt de CO₂-factor van de geleverde koude/warmte met 18%, bij groene stroom blijft hij nul.
Emissies
Voor de emissiefactoren van koudemiddelen zijn we in 2025 overgestapt van de waarden uit IPCC Assessment Report 5 (AR5) naar IPCC AR6. Voor de meeste koudemiddelen stijgt de CO₂-eq. factor met 15-18%. Er zijn enkele uitschieters. Omdat emissies van koudemiddelen meestal incidenteel zijn (gevolg van lekkages), zal dit meestal geen structurele impact op footprints hebben. De hogere factoren maken duidelijk dat koudemiddelen per kg nog iets meer broeikaseffect hebben dan we al wisten.
Vervoer
De emissiefactoren van fossiele brandstoffen (diesel, benzine etc.) zijn niet of nauwelijks aangepast. Wel zijn de factoren van twee biobrandstoffen verlaagd: bioethanol en bio-CNG door wijzigingen in de productieketens.
De CO₂-emissiefactoren van elektrisch vervoer wijzigen conform de factoren van stroom. Afhankelijk van de samenstelling van de elektriciteit daalt de CO₂-factor met 7% (grijze stroom) of 18% (gridmix stroom). De CO₂-factor van plug-in hybrides in km stijgt. Dat komt omdat deze vaker op brandstof rijden dan eerder werd aangenomen.
Voor openbaar vervoer dalen de CO₂-factoren. Dat komt met name door de elektrificatie van busvervoer maar ook toenemende bezettingsgraden zorgen dat de CO₂-emissie per personenkm daalt.
De wijzigingen zijn allemaal in lijn met CO2-emissiefactoren.nl. De wijzigingen kun je daar terugvinden in het wijzigingenoverzicht van CO2emissiefactoren.nl .